שירות לקוחות: 050-591-4737
  • פייסבוק
  • אינסטגרם

עיצוב סביבות למידה בבית ספר

נכון שיש לו תדמית שלילית ונכון שאם תשאלו את רוב התלמידים הם יגידו לכם שזה בין המקומות האחרונים שהם יעדיפו להיות בהם.

למרות הכל, בית הספר יכול בקלות להיות מקום אהוב שהתלמידים ירוצו אליו בכל בוקר. עם קצת מאמץ והרבה מחשבה אפשר להפוך אותו למקום נעים ומעורר השראה. מקום שכיף להיות בו ועוד יותר כיף ללמוד בו ולגלות עולמות ודברים חדשים.
סביבה לימודית
עגלות פונציונליות מעוצבות בבית ספר יסודי
קוראים לזה עיצוב סביבה לימודית ובשנים האחרונות התחום הזה הולך וצובר תאוצה. גם אנחנו בביוגארדן מצטרפים למאמץ הלאומי להפוך בתי ספר למקומות אהובים על התלמידים ולוקחים חלק בעיצוב סביבות לימודיות במוסדות חינוך בכל רחבי הארץ. הנה כמה טיפים ורעיונות איך זה יכול לקרות גם אצלכם.
עיצוב סביבה לימודית - למה בכלל צריך את זה?
אם נסתכל על בתי הספר שהיו קיימים לפני שנים רבות נגלה שהם היו די אפורים ולא ממש מושקעים. בימים ההם הסתפקו בלוח וגיר, כסאות ושולחנות, ובמקרה הטוב בחצר שאפשר היה לשחק בה בהפסקות. ייתכן שלאותם זמנים זה הספיק,  אבל בתקופה הנוכחית עומדים הצוותים החינוכיים בפני אתגרים גדולים בהרבה. טלפונים ניידים, טאבלטים ושאר מסכים יוצרים תחרות גדולה על הקשב של התלמידים, וגם ללא האמצעים הטכנולוגיים האלו קשה מאוד ללמד בבתי הספר.  לסביבה הלימודית יש חלק מרכזי בעידוד הלמידה וככל שהיא תהיה מושקעת ומותאמת לתלמידים, כך הלימוד יהיה יעיל ונכון יותר. לא מדובר במותרות אלא בהכרח של ממש שמאפשר לצוותים החינוכיים להתמודד עם אתגרים גדולים ולעודד למידה משמעותית בקרב התלמידים.
רעיונות לעיצוב סביבה לימודית בבית הספר
כשאנחנו מדברים על סביבה לימודית אנחנו מדברים על כיתות הלימוד, אך בהחלט לא רק. בתוך המושג הזה של "סביבות לימודיות" כלולים מסדרונות בית הספר, חצרות פעילות, חללים ללמידה בקבוצות קטנות ולמעשה כל מקום שמתבצעת בו למידה גם אם היא אינה ישירה. ריהוט גן שמותאם לילדים הוא דרך אחת לעצב את המקומות האלו. ספסלים ופינות ישיבה מעץ כמו גם שולחנות פיקניק יכולים להיות רעיון מצוין שיוצר מעין "שבירת שגרה" מהשולחנות והכיסאות המסורתיים. ניתן ללמד ולהעביר בהם חומר לימודי בדיוק כמו בכיתה "הרגילה" אלא שכשהם מעוצבים ומושכים יש להם חלק חשוב בעידוד למידה. בנוסף לרהיטים ייחודיים (שימו לב שאלו חייבים להיות רהיטים איכותיים!), ניתן ליצור תפאורה יפה לחללי הלמידה כמו למשל ציורי קיר, אדניות עם צמחים, וכל דבר שיגרום לבית הספר להיראות חדשני, מעוצב מתקדם ונעים.
ספסלי ישיבה לבתי ספר וגנים
פינות ישיבה לתלמידים
כמה עולה עיצוב סביבה לימודית?
אין ספק שכדי ליצור סביבה לימודית מעוררת השראה דרוש תקציב מתאים. בתור צוותים חינוכיים אתם וודאי יודעים שלרשות בתי הספר עומדים לא מעט תקציבים ועם רצון ומוטיבציה תוכלו גם אתם להשיג את התקציבים הדרושים לכך. העלות של עיצוב סביבה לימודית תלויה בכל מה שיהיה שם וזה יכול לנוע בין מאות שקלים ועד עשרות אלפי שקלים, הכל תלוי במה שתבחרו. אם עומד לרשותכם תקציב נמוך תוכלו להתחיל בשתילת צמחים ופרחים באדניות או בתכנון גינה לימודית, דבר שבהשקעה נמוכה יחסית יכול לעשות פלאים. כשיתפנה תקציב נוסף תוכלו להוסיף פינות ישיבה מעץ, ספסלי אחסון דקורטיביים או שולחנות פיקניק לחצר בית הספר.